Brza i zdrava hrana recepti

subota, 21. listopada 2017.

Životno važan vitamin B12



Saznaj sve o važnosti vitamina B12 za tvoje fizičko i psihičko zdravlje.



Specifičnost vitamina B12 jest da ga ne sintetiziraju ni biljke ni životinje, nego samo određene bakterije. 

Činjenica je da hrana bogata vitaminom B12 može sadržavati mnoge štetne sastojke (poput jetre životinja koje se uzgajaju za hranu i tretiraju lijekovima i antibioticima).

Također, za pravilnu apsorpciju vitamina B12 potrebna je dovoljna količina želučane kiseline, a procjenjuje se da organizam apsorbira samo oko jedan posto cjelokupnog unosa B12. Upravo zbog toga najčešće stariji ljudi imaju premalo toga vitamina jer nemaju dovoljno želučane kiseline potrebne za apsorpciju.

Funkcija vitamina B12
Vitamin B12 ima u osnovi molekulu kobalta, pa otuda i njegovo ime – kobalamin.

Organizam treba vitamin B12 kako bi pretvorio homocistein u metionin, te za zaštitu DNA i RNA. Vitamin B12 podržava energiju, štiti živčane i moždane stanice, stimulira proizvodnju serotonina, doprinosi stvaranju crvenih krvnih stanica, podržava imunološki sustav i održava pozitivno raspoloženje.

Simptomi nedostatka vitamina B12
Naznake nedostatka B12 dijele se u nekoliko skupina simptoma:

Neurološki simptomi - slabost u nogama, rukama i torzu, tegobe s ravnotežom i kretanjem, smetnje vida, ukočenost, trnce, peckanje, grčenje mišićima, gubitak osjeta okusa/mirisa, sporost refleksa, nemogućnost kontroliranja mokrenja ili stolice, impotencija i depresija.
Psihijatrijski simptomi - bezvoljnost, razdražljivost, paranoja, manija, halucinacije, nasilno ponašanje, psihoze, promjena osobnosti i postporođajne depresije/psihoze.
Hematološki simptomi - anemija, leukopenija, trombocitopenija, abnormalno nizak broj retikulocita, hipersegmentirani neutrofili, anizocitoza (poremećaji veličine eritrocita), poikilocitoza (poremećaji oblika eritrocita), pancitopenija (snižene vrijednosti svih triju krvnih loza u perifernoj krvi).
Ostali simptomi - umor, opća slabost, nedostatak energije, bljedilo, gubitak težine, vrtoglavice, ortostatska hipotenzija, nesvjestica, padovi, zujanje u ušima, otežano disanje kod fizičkih napora, tahikardija, hepatomegalija, splenomegalija, gubitak apetita, anoreksija, upala jezika/glositis, zatvor, proljev i prerano sijeda kosa.
Simptomi u slučaju nedostatka kod dojenčadi i djece - zaostajanje u razvoju, apatičnost, razdražljivost, hipotonija, slabost, drhtanje, nekontrolirani pokreti, konvulzije, ataksija (gubitak koordinacije voljnih pokreta mišića), anoreksija, spori rast, sporo debljanje, spori rast glave, zaostajanje u socijalizaciji, slabe motoričke vještine, zaostajanje u jezičnim vještinama, problemi u govoru, niži kvocijent inteligencije, mentalna retardacija, anemija.
3 oblika vitamina B12
U hrani i u dodacima prehrani pojavljuje se u trima različitim kemijskim oblicima: cijanokobalaminu i hidroksikobalaminu - fiziološki neaktivnim oblicima te metilkobalaminu - fiziološki aktivnom obliku.

Cijanokobalamin – najčešći oblik u dodacima prehrani, dobiva se sintetskim putem. Znanstvenici danas ističu da je taj oblik B12 najmanje učinkovit. On je fiziološki neaktivan oblik vitamina B12 i da bi ga organizam upotrijebio mora se prvo u tijelu transformirati u metilkobalamin, fiziološki aktivan oblik.
Hidroksokobalamin – oblik B12 koji se nalazi u mesu, jetri, ribi, morskim plodovima, jajima mlijeku i mliječnim proizvodima.
Metilkobalamin - jedini fiziološki aktivan oblik vitamina B12 koji može proći krvno-moždanu barijeru, a nalazi se u krvnoj plazmi, cerebralno-spinalnoj tekućini i u tekućem dijelu citoplazme. Znanstvenici preporučuju ovaj oblik B12 i on je danas zlatni standard. Metilkobalamin je specifičan oblik B12 potreban za normalno funkcioniranje živčanog sustava. Zbog toga bi trebao biti prvi oblik ovog vitamina kada razmišljamo o pokušaju poboljšanja zdravlja živčanog sustava dodatnim unosom vitamina.
Preporučene dnevne doze vitamina B12
Hrvatski Pravilnik o dodacima prehrani propisuje da je preporučena dnevna doza vitamina B12 u dodacima prehrani za odrasle 2,5 µg, a najviše 9 µg, a za trudnice i dojilje 3,5 i 4 µg. Međutim, svi oni s teškoćama u apsorpciji vitamina B12, trebaju znati da moraju unijeti mnogo više toga vitamina kako bi tijelo apsorbiralo potrebnu količinu. Ako organizam apsorbira samo nekoliko postotaka preporučenoga dnevnog unosa, tada nije teško izračunati da je potreban mnogo veći dnevni unos nego što je to predviđeno propisima.

Određivanje tako niskoga dnevnog unosa ne može se opravdati ni strahom od eventualne hipervitaminoze jer je vitamin B12 topljiv u vodi te se izlučuje mokrenjem pa nema opasnosti od predoziranja. Stoga ugledni stručnjaci savjetuju podizanje doze preporučenoga dnevnog unosa za 400 µg, mnogi preporučuju čak i za 1000 µg na dan, što ne predstavlja nikakav rizik za zdravlje, a uz zanemarive troškove mogu se spriječiti ozbiljne bolesti i uštedjeti mnogo novca za njihovo liječenje.

Najučinkovitiji oblik vitamina B12
Preporučljiv oblik vitamina B12 upravo je metilkobalamin s time da je iznimno važno odabrati biološki aktivan oblik zbog postizanja maksimalne apsorpcije. Umjesto tableta ili kapsula koje nepotrebno opterećuju probavni sustav i metabolizam pa ih starije osobe teško ili uopće ne mogu uzimati, najbolji je oblik oralni sprej.

Raspršivanje pod jezik uglavnom ne opterećuje probavni sustav i metabolizam, nego ih zaobilazi i ide izravno u krv. Tako izbjegavamo utjecaj štetnih čimbenika na apsorpciju vitamina B12 u probavno-metaboličkom procesu.-biobio.hr


VAŽNA NAPOMENA: Opisi bolesti i mogući načini liječenja namijenjeni su isključivo informiranju i zdravstvenom prosvjećivanju opće populacije, te nipošto ne zamjenjuju liječničku dijagnozu ili liječenje. Za sve dodatne informacije vezane uz Vaše zdravlje obratite se svojem liječniku. Ovdje navedene informacije sakupljene su iz raznih izvora, stručnih knjiga, interneta, kao i ljudi koji se profesionalno bave liječenjem. Ne odgovaramo za nikakve eventualne posljedice Vašeg liječenja - Vi sami ste odgovorni za svoje zdravlje!!!